Prezentare material curs

Rolul unui bun specialist, ca si al unui manager de resurse umane, este unul cheie pentru conducerea unei companii, fiind un rol de partener de business, strategic.

Scopul acestui material de curs (folosit in 2009 la unul din centrele de educatie si formare a adultilor) este acela de a va invata sa intelegeti si sa puteti utiliza o serie de procese si actiuni complexe, a caror implicatii afecteaza intreaga companie. Recrutarea si selectia unor candidati adecvati atat posturilor cat si organizatiilor dumneavoastra sunt primii pasi in asigurarea succesului afacerii.

Pentru a va ajuta in acest demers, va punem la dispozitie un material bine fundamentat teoretic, dar care asigura in acelasi timp accesul la o serie de exercitii aplicative, menite sa puna in lumina aspecte cheie din domeniul recrutarii si selectiei personalului, dar si sa va ajute sa evitati o serie de erori frecvente, astfel incat sa va desfasurati activitatea intr-un mod profesionist si eficace

1. Utilizarea instrumentelor pentru analiza postului

Planificarea necesarului de resurse umane – cultura organizationala, definirea si planificarea posturilor, previzionarea, scopuri, costuri, etape



Definirea postului – metode de definire, elemente



2. Recrutarea –definire, modalitati de atragere a candidatilor, de calculare a costurilor, de stabilire a canalelor de comunicare si a structurii mesajului, tipuri de recrutare

Implementarea proiectului de recrutare – transpunerea in practica a teroriilor. Elemente ce pot influenta procesul de recrutare,



Managementul proiectului de recrutare – gestionarea aplicatiilor



Principalele erori in recrutare – cauzele lor si cum pot fi evitate



3. Utilizarea procedurilor de selectie a personalului

Adecvarea metodelor la specificul postului si al organizatiei; selectia candidatilor – preselectia, tipuri de interviuri, alte modalitati de selectie; erori aparute in procesul de selectie si modalitati de contracarare a lor

4. Finalizarea selectiei. Oferta de angajare – negocierea salariala, acceptarea sau respingerea ofertei, tipuri de negocieri, tipologii ale negociatorilor

Branding

Inductia angajatilor

Alte informatii si idei utile in procesele de HR, dicolo de partea de recrutare si selectie.

.... Mult succes in parcurgerea si apoi in aplicarea informatiilor! F. Nicolae





miercuri, 8 septembrie 2010

A. Introducere

Oamenii ar trebui sa fie cea mai importanta resursa a unei organizatii. Slogan folosit aproape ostentativ, aproape golit de adevarata sa valoare, el trebuie sa isi recapete sensul prin munca fiecaruia dintre noi.
De o bună gestiune a resurselor umane depinde, în ultimă instantă, succesul sau esecul oricărui demers al respectivei organizatii.
Componentele managementului resurselor umane sunt:
1. Cea logistică – cu structurarea organigramei, selectarea candidatilor, angajarea, negociera salariilor, întocmirea cărtilor de muncă etc.
2. Cea relatională – determinarea fisei postului, alcătuirea regulamentelor de ordine interioară, a sistemului informational intern, a relatiilor formale si informale cu alte grupuri interesate.
3. Cea energetică – motivarea angajatilor, perfectionarea lor, reconversia, introducerea schimbărilor etc. (cf Al Puiu)
Procesele de recrutare si selectie depind foarte mult de tipul sectorului economic si de tipul organizatiei ce le efectuează, ca si de zona, mediul socio-economic si cultural în cadrul căruia fiintează organizatia. Astfel, într-un anume fel aceste procese se desfăsoară în zona europeană, unde se ia în considerare si se acceptă mobilitatea fortei de muncă si în cu totul alt fel în sistemul japonez, unde angajarea se face pe viată. ( cf O. M. Sachelarie, N. F. Petrisor, „Resursele umane – o provocare pentru managementul contemporan”, Ed. Paralela 45, Pitesti, 1998).
Recrutarea, selectia, inductia si socializarea personalului reprezintă marile procese cuprinse în managementul resurselor umane. De multe ori, primele două sunt considerate ca fiind un singur proces. Luând în considerare faptul că recrutarea presupune unele actiuni, desfăsurate pe baza unor considerente initiale, precum si procesul de planificare a recrutării personalului, iar selectia semnifică procesul alegerii unui singur individ din cadrul grupului de candidati pentru postul respectiv, în lucrarea de fată vom face o distinctie intre cele două componente ale procesului managementului resurselor umane.
Despre HR – locul ocupat in organizatii, in acest moment
- Importanta. Modul de percepere al angajatilor si al managementului. Nivelul de implicare in elaborarea strategiei de business.
Cuantificabilitate:
- Nivelul de satisfactie al angajatilor
- Prezenta
- Necesitatea de training si imbunatatirea productivitatii in urma trainingului
- Costurile de recrutare, selectie, dezvoltare a personalului
- Satisfactia clientilor interni
- Cerintele angajatilor
- Evaluarea in functie de managementul performantei
- Retentia / turnover-ul
Rolul HR, aspecte de actualitate – in contextul pietei fortei de munca
In functie de:
- Dezvoltare tehnologica
- Schimbare
- Profitabilitate
- In contextual globalizarii
Rol (orientare spre procese sau oameni):
- Strategic
- De schimbare
- Dezvoltare a angajatilor
- Crearea unei infrastructuri
ProvocariIntegrarea strategiei de HR in business-ul companiei reprezinta provocarea majora. Implicarea HR in luarea deciziei, considerarea sa ca un partener strategic reprezinta un mare deziderat. Din pacate, pentru multe companii, situatia este departe de a fi astfel.
La modul general putem vorbi de lipsa unei relatii intre management si resursele umane, de o situatie de supunere a politicilor de resurse umane fata de obiectivele de business, de luarea in considerare a obiectivelor de resurse umane de catre managementul companiei, de integrare sau de construirea strategiei operationale tinand cont de problematica HR. In practica, intalnim preponderent primele trei situatii.
Competente ale specialistului de resurse umane- Capacitatea de gestionare a schimbarilor
- Empatie
- Comunicativitate
- Disponibilitate pentru nevoile celorlati
- Capacitatea de dezvoltare organizationala
- Capacitate de previzionare
- Credibilitate
- Cunoasterea practicilor HR

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu